Kraftfull väggbonad, tillsammans med egenhändigt designade bruksföremål, stolar och bord, och bildskärm med film från när det begav sig 1960 och 70-tal. Bild Thommy Sjöberg - tyvärr skymmer lampan en del av Moki Cherrys verk.
I veckan som var- Kistalight på språng!
Igår provledare som vanligt på Högskoleprovet, skönt att leda istället för att skriva provet. Reglerna kring provet har blivit allt mer rigorösa. Inga sena ankomster tolereras, inga toabesök får göras och Big Brother samhället har slagit igenom.
Se upp för Applewatch, Googleeye och finns det inte någon sorts agentpennor (ha...h skämt det där med pennan men riktigt säker kan man aldrig vara - en provledare måste vara på sin vakt) som kan sända information?
Frågor som kunde vara värt en blogg för sig!
I veckan var vi också på en trevlig pressvisning av Moment - Moki Cherry på Moderna Museet Skeppsholmen i Stockholm tillsammans med kulturjournalister, bloggare (Kistalight), vänner och Mokis son Eagle Eye Cherry.
Varför en utställning om Moki Cherry år 2016 frågar utställningens curator Fredrik Liew?
Jo för att hennes konst ligger i tiden!
Det var ett gränsöverskridande artisteri.
Konst, design av bruksföremål och bonader, performance, teater blandas med musik och blir ett sätt att förhålla sig till verkligheten och samhället.
Moki Cherry Karlsson föddes 1943 i Koler i Norrbotten. I början av 1960-talet flyttade hon till Stockholm för att gå på Beckmans reklamskola. Under några år umgicks hon i Stockholms bohem och artistvärld med musiker och konstnärer , fick dottern Neneh Cherry med Ahmadu Jah och så småningom träffar hon Don Sherry och de blir ett par både i livet och i konsten.
Moki kom att verka utanför eller på sidan av den traditionella konstscenen, gallerierna och museerna - en indiekonstnär om man så vill. Tillsammans med Don Cherry flyttar hon till Tågarp i Skåne och i en nedlagd skola grundar de ett konstnärskollektiv och de får sonen Eagleeye Cherry.
Hemmet blir en scen och scenen är hemmet!
Ett koncept växer fram, organic music, en ideplattform för konstnärligt arbete som även inbjuder tillfälliga konstnärer att delta i en blandning av teater, musik med Mokis väggbonader som dekor.
Happenings blir formen!
I kollektivet, skolan i Tågarp, praktiserar de en alternativ livsform som är typiskt 70-tal, inte så mycket den samhällskritiska modellen (Östtyskland Light) utan mer en konstnärlig praktik, konsten är livet och livet är en konst, och de bildar en kulturförening som sysslar med totalkonst och speciellt grundas ett barn och ungdomsprojekt, Octupusteatern, som gav rader av populära sommarföreställningar under åren i Tågarp.
I början sjuttiotalet, 1971, deltar Moki och Don Cherry i en stor utställning Utopier & Visioner 1871 - 1981 på Moderna Museet där de drev en öppen scen, musik och performance, som blev mycket lyckad.
Kistalight minns för vi var där i vår ungdom!
Sina senare år delade Moki Cherry sitt boende mellan ett loft på Long Island i New York med skolan i Tågarp innan hon avled 2009.
Bild Thommy Sjöberg från min mobil - klicka gärna på bilden
Kistalight frågar kulturjournalisten och vännen (Moki) Rebecka Tarschy om vad hon tror om hur Moki skulle utveckla sin konst i dag i den digitala tidsåldern? Då berättar hon att Moki sina sista år i New York försörjde sig på att skapa hemsidor till sina vänner, dessutom utvecklade hon en viss feminism i samma anda som vännerna Marie Louise Ekman och Niki Saint Phalle?
Som avslutning kan vi berätta att Eagleeye Cherry tackar utställarna och curatorn Fredrik Liew för en fin utställning, som tycker han, återupplivar hans barn och ungdom och all vital energi som hörde till tiden i början av 70-talet..
©Thommy Sjöberg
Moderna via Kistalight
ReplyDeleteAckreditering
Moment – Moki Cherry
Pressvisning torsdag 7 april kl 10
Namn: Thommy Sjöberg
Medieföretag: Kistalight
Utfärdat av: Moderna Museet 2016