Kistalight Adresses

Sunday, February 17, 2013

Hilma af Klint Light

Personal Development - målning av Hilma af Klint. Ett spiritistiskt mästerverk! Mimmi och Kistalight Bilder från mobil Thommy Sjöberg.

 Kistalight har varit på Vännernas vernissage på Moderna i veckan. Inspirerande föreläsningar av Daniel Birnbaum och utställningens curator Iris Mûller-Westermann.
Fängslade, så att vi utan att darra på manschetten direkt köper utställningens fina katalog.
Ovan ett av Hilma af Klints mer än manshöga verk. Hon målar serier av målningar i en anda av rundare kubism än Picasso, med milda färgtoner som påminner om Braque och kanske några färgstänk från Matisse.
Kan vi tycka på Kistalight!
När vi glatt fotar oss framför ett av verken vi blev förtjusta i!
 Dessutom uppmuntras vi av Daniel Birnbaum att ta bilder för vidare spridning genom Twitter, Instagram och Modernas facebooksida.
 Kul tycker vi när det numera fotas en hel del på konstmuseer.
 Genom allas vår digitala utveckling!

 Hilma af Klint är en doldis och hennes verk har legat undangömda i årtionden men en del av hennes konst har varit offentlig ute hos antroprosoferna i Järna. Hon är en abstrakt pionjär med stor målerisk talang för färg och form som under inflytande av spiritism, teosofi och antroprosofi så utvecklade hon en egen konstform. Hon blev som ett medium, med en variant av kubism med nog så genomtänkta former och symbolisk ornamentik kanske var hon rent av tidigare ute än Picasso och de andra killarna i den moderna konsten!
Kistalight har inte hunnit läsa katalogen ännu men i modernismens genombrott inom måleri och arkitektur finns genom antroprosofin en sidogren av kubism som pekar fram mot Bauhaus och Weimararkitektur.
Hilma af Klint kan säkert placeras i den traditionen.
Fantastiskt förstås att ett så omfattande, gigantiskt, konstnärsskap kan grävas fram i de Antroposofiska gömmorna i Järna!
Abstrakta pionjärer som Piet Mondrian, Vasily Kandinsky, Frantisek Kupka och Kasemir Malevitj skulle rent av kunna rubriceras som efterföljare till Hilma af Klint! 
 Hilma af Klint såg dock sig själv som en antroposofisk målare, ett medium för spiritismen, och även om hennes målningar är skapade i ett konstnärligt vitalt flöde så kan man uppleva de som genomarbetade och välplanerade.
Sak samma om målningarna är framsprungna ur ett ett abstrakt visionärt program enligt tidens utveckling (Om det andliga i konstenKandinsky) eller kring ett spiritistiskt medium kan man (Kistalight) tycka!
Ett otroligt flow, en oerhörd energi, en väldig förmåga till integritet och känsla för organisation måste hon ha haft tant Hilma!
Great!
Hilma en häftig pionjär!

Andra bloggar om Moderna museet: Andra bloggar om Kista  Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare:   Andra bloggar om antroprosofi  Andra bloggar om abstrakt konst 
© Thommy Sjöberg

2 comments:

  1. NYT has a review of a show at the Drawing Center entitled "3 x Abstraction: New Methods of Drawing," which I would invite you to check out. The show is focused on the relationship between spirituality and the abstract in art. I will be going to visit the show over the weekend and will post a review here.

    Hilma af Klint (1862-1944) was a spiritualist and follower of Theosophy who earned her living painting conventional portraits and landscapes. Her mystical body of work was intensely personal and she gave strict instructions that they were not to be shown in public until twenty years after her death, when she felt the public would be ready for them. Her work was eventually hung along side Piet Mondrian, Kandinsky, Frantisek Kupka and other pioneers in the domain of abstract painting.However, Klint herself did not see her work as abstract paintings, but as a message from the spirit world.

    Name of the picture above!
    "Personal Development" by Hilma af Klint

    ReplyDelete
  2. Läsvärd artikel i - se nedan!

    ART REVIEW; The Modernist Vs. the Mystics
    By KEN JOHNSON
    Published: April 12, 2005


    The new exhibition ''3 x Abstraction: New Methods of Drawing,'' at the Drawing Center, invites us to ponder the relationship between abstraction and spirituality in modern art. It's a beautiful and thought-provoking show, though one of the three artists presented is different enough from the others to create some philosophical confusion.

    Two of the artists, the Swedish Hilma af Klint (1862-1944) and the Swiss Emma Kunz (1892-1963), were spiritualists whose abstract drawings look modern but were animated mainly by mystical beliefs

    and so on!

    ReplyDelete