Well I'm a queen bee
Buzzing around your hive
Well I'm a queen bee, baby
Buzzing around your hive
- Gucci hör till allmänbildningen att känna till.
Ung tjej på högstadiet med påfallande bratstatus till hårt pluggande flicka med bakgrund i Serbien som inte har en aaning om vad det nu kan vara för något.
På högstadiet, precis som på alla andra arbetsplatser, kan det råda spänningar i kollektivet. Ibland när vällovliga pedagogiska förslag och idéer inte får något fäste i klasserna, intressanta knep, fantasi och stimulans, hjälpmedel, nya rön, spännande projekt inte tycks fungera och ingenting tycks bita. Trots alla muntra tillrop från lärarhögskola, skolpolitiker, utbildningsadministratörer, rektorer och välvilliga föräldrar.
- Kan det möjligen bero på att eleverna befinner sig någon annanstans.
Goda ledare, en lisa på en arbetsplats och en lisa i en klass.
- Ack vad det kan betyda för arbetsro och utveckling av en grupp människor. Vi drar åt samma håll, problem blir lätta att lösa, spänningar minskar när de goda ledarna får utrymme. Till det behövs intelligens men även en sorts ledarstatus, integritet och trovärdighet. Någon som samlar alla; lustigkurren, nörden, den tjurige och envise, får gnällspiken att glömma åtminstone något av sig själv, den smarta att bli social, den frivillige att bli lite mindre smörig, bråkstaken att coola ned sig och queen been att nöja sig med att vara snygg. Säkert kan jag ha glömt någon typ. Poängen i den här historien är att ibland, i vissa klasser, kan det finnas Queen bees, ofta tjejer för de är tidigare utvecklade än killarna, som också vill vara ledare utan att riktigt ha de naturliga förutsättningarna för det och har andra intentioner än de rent kunskapsmässiga.
- Är de dessutom två stycken från två olika miljöer som kämpar om utrymmet kan det bli trubbel. Låt oss säga en från höghus i miljonförort och en som är villabarn i relativt välsituerat område. Då hamnar nördarna, lustigkurrarna, de smarta, de bullriga, gnällspikarna och alla andra i ett riktigt getingbo.
Vår Queen bee ovan med Guccicitatet saknade dessvärre både förmåga och smartness för att klara ett läxförhör i Riksdagskunskap och att vara en god ledare vilket naturligtvis måste kompenseras.
- Mulligare säger jag med kunskap om parlamentarism än om:
- Var det Gucci märket hette?
På högstadiet, precis som på alla andra arbetsplatser, kan det råda spänningar i kollektivet. Ibland när vällovliga pedagogiska förslag och idéer inte får något fäste i klasserna, intressanta knep, fantasi och stimulans, hjälpmedel, nya rön, spännande projekt inte tycks fungera och ingenting tycks bita. Trots alla muntra tillrop från lärarhögskola, skolpolitiker, utbildningsadministratörer, rektorer och välvilliga föräldrar.
- Kan det möjligen bero på att eleverna befinner sig någon annanstans.
Goda ledare, en lisa på en arbetsplats och en lisa i en klass.
- Ack vad det kan betyda för arbetsro och utveckling av en grupp människor. Vi drar åt samma håll, problem blir lätta att lösa, spänningar minskar när de goda ledarna får utrymme. Till det behövs intelligens men även en sorts ledarstatus, integritet och trovärdighet. Någon som samlar alla; lustigkurren, nörden, den tjurige och envise, får gnällspiken att glömma åtminstone något av sig själv, den smarta att bli social, den frivillige att bli lite mindre smörig, bråkstaken att coola ned sig och queen been att nöja sig med att vara snygg. Säkert kan jag ha glömt någon typ. Poängen i den här historien är att ibland, i vissa klasser, kan det finnas Queen bees, ofta tjejer för de är tidigare utvecklade än killarna, som också vill vara ledare utan att riktigt ha de naturliga förutsättningarna för det och har andra intentioner än de rent kunskapsmässiga.
- Är de dessutom två stycken från två olika miljöer som kämpar om utrymmet kan det bli trubbel. Låt oss säga en från höghus i miljonförort och en som är villabarn i relativt välsituerat område. Då hamnar nördarna, lustigkurrarna, de smarta, de bullriga, gnällspikarna och alla andra i ett riktigt getingbo.
Vår Queen bee ovan med Guccicitatet saknade dessvärre både förmåga och smartness för att klara ett läxförhör i Riksdagskunskap och att vara en god ledare vilket naturligtvis måste kompenseras.
- Mulligare säger jag med kunskap om parlamentarism än om:
- Var det Gucci märket hette?
Well I'm a queen bee
Buzzing around your hive
Well I'm a queen bee, baby
Buzzing around your hive
Andra bloggar om skolan:
Copyright LarsThommy
Copyright LarsThommy
Hallå där bäste So-adjunkt.
ReplyDeleteKring bikupan surrar hannarna.
Well I'm a king bee
buzzing around your hive
Bäste broder i bananrepubliken!
ReplyDelete- Har du inte hört talas om nya genusrön?
Det ligger i tiden.
Hej!
ReplyDeleteKul med läsare som hittar fram till min blogg - speciellt om det är en lärarkandidat.
Är på språng just nu och kommer inte riktigt att ha tillgång till email men så där i all hast bara.I vår skola Spånga var det en lärare, man, från Eriksdalsskolan som föreläste i ämnet fär ett antal år sedan. Föreläsningen var något av en aha-upplevelse. Vi erfarna lärare kände igen så mycket om grupprocesser av det här slaget.
Har ingen ordning här på redaktionen på Kistalight så anteckningarna från den föreläsningen ligger i någon av dessa alla högar som samlats genom åren.
Alltså medelålders man, antagligen nu äldre medelålders man, arbetade då för ca 10 år sedan i Eriksdalsskolan i So-ämnen.
- So-lärare vad annars!
Massor av pedagogiska hälsningar från Kista/Thommy
Hej!
Har du möjligen föreläst på LHS om det här med queen bees? Ska skriva
uppsats på LHS om något liknande, och min kollega berättade om en
>föreläsning om just grupprocesser och "queen bees" hon varit på för några år
>sedan, men hon mindes inte vad föreläsaren hette... Är på jakt efter något
>han har skrivit om det.
Vänliga hälsningar
Helena Andemark
Hej igen!
ReplyDeleteTack snälla för snabbt svar! Jag fann honom tillslut - kanske är det samme man som föreläste hos er. Ove Hartzell, arbetar numer på LHS, har skrivit läromedel, dock ej vad jag förstår om "Queen bees".
Jag är inte längre kandidat, jobbar som gymnasielärare sen två år, i Kista faktiskt (Kunskapsgymnasiet) - kanske har vi några av dina gamla elever? Däremot är jag en av dessa besvärliga "obehöriga", behöver avsluta mina sista fem poäng och tänker mig då skriva om något som jag kan ha handfast nytta av i min ibland jobbiga vardag.
Lärarbloggar är något nytt har jag förstått, kanske den nya formen av kollegial reflektion? Kan behövas, för det hinner man sällan med på arbetstid...
Lycka till med din blogg och dina bin! :-)
Helena
Till helena och andra läsare!
ReplyDeleteKistalight blev (var) aldrig någon riktig lärarblogg.
Mer en stundens och infallens blogg och ett sökande och spanande efter ett uttryck, försök, att gestalta något.
Känsla kanske men också en form för att bearbeta och uttrycka en estetik och ett berättande.
Men visst har vi skrivit om skolan, bloggar och texter, både lite här och där.
Några av dem finns samlade i Kistalight Academy ett läsår på Spånga high.